Czy każde mięso jest bezglutenowe?

Jaki rodzaj mięsa kupować do swoich dań? Sprawdź nasze podpowiedzi!

Mięso jest bezglutenowe. Choć stwierdzenie to jest faktem, nie należy mu bezgranicznie ufać. W sklepach znajdziesz wiele pakowanych produktów mięsnych i wędzonych, które mogą być zanieczyszczone glutenem. Sprawdź, w jakim mięsie może znajdować się gluten i jak kupować bezpieczne mięso do swoich dań.

Czy mięso jest bezpieczne dla osób z celiakią?

Osoby na ścisłej diecie bezglutenowej muszą uważać, aby nie przekroczyć 20 mg glutenu dziennie w swoich posiłkach. To maksymalna dawka alergenu, którą mogą przyjąć bez wyraźnych objawów ze strony układu pokarmowego. To wymusza na nich sprawdzanie pochodzenia wszystkich przyjmowanych produktów i kupowanie jedynie bezpiecznych produktów bezglutenowych. Choć gluten występuje głównie w produktach zbożowych, jego obecność może zdziwić także w produktach z natury bezglutenowych takich jak mięso. Jak gluten przedostaje się do mięsa?

Czyste i nieprzetworzone mięso jest bezglutenowe. Może jednak zawierać szkodliwe białko przez zanieczyszczenia krzyżowe w zakładzie produkcyjnym. Często zawiera także dodatki, które wprowadzają gluten do produktu mięsnego – dotyczy to szczególnie pakowanego mięsa mielonego. Należy więc uważać na wszelkiego rodzaju przyprawy czy konserwanty.

W jakim mięsie może znajdować się gluten?

Biorąc pod uwagę zagrożenie zanieczyszczenia glutenem nawet mięsa, należy zachować szczególną ostrożność. Osoby na diecie bezglutenowej powinny unikać wszelkiego rodzaju pakowanego mięsa przygotowanego na grilla. Tego rodzaju produkty obtoczone są marynatą i przyprawami, w której bardzo łatwo przemycić gluten.

Kolejnym rodzajem mięsa wykluczonego na diecie bezglutenowej, jest pakowane mięso mielone. Na etykiecie nieraz zauważysz procentową ilość mięsa wynoszącą np. 75%. Co stanowi pozostałą część? Do mięsa dodawane są różnego rodzaju zagęstniki, konserwanty i innego rodzaju chemia. Oprócz tego gluten również jest często spotykany, co nie zawsze jest wyraźnie zaznaczone na etykiecie produktu.

Należy wystrzegać się kiełbas i wędlin, których składu nie możesz sprawdzić, np. kupowanych w sklepach mięsnych. Produkty te często są wędzone, a do nich dodany jest cały zestaw przypraw, wśród których może znajdować się także gluten. Unikaj również kupowania wędzonego boczku, paczkowanego tatara czy porcjowanego mięsa na kotlety.

Jak wybierać mięso, aby było bezpieczne?

Przy wyborze mięsa należy zachować dużą czujność, taką samą jak przy kupowaniu innych produktów spożywczych. Koniecznie czytaj dokładnie etykiety. Najlepiej wybieraj produkty z wyraźnie zaznaczonym symbolem przekreślonego kłosa. To da Ci pewność, że mięso paczkowane nie zawiera glutenu.

Najlepszym jednak rozwiązaniem jest wybór świeżego i surowego mięsa, które ekspedientka przy Tobie poporcjuje i ewentualnie zmieli w maszynce. Wówczas masz pewność, że nie zawiera niebezpiecznego dla Ciebie białka.

W przypadku zakupu kiełbas i wędlin – pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o pokazanie etykiety znajdującej się na opakowaniu zbiorczym. Jeśli jakiś składnik Cię zaniepokoi – lepiej zrezygnuj z zakupu.

Zachowaj czujność także podczas posiłku w restauracji. Najlepiej spożywaj dania jedynie w zaufanej restauracji lub specjalizującej się w daniach bezglutenowych.

Mięso jest produktem naturalnie wolnym od glutenu. Niestety nie oznacza to, że możesz kupować wszędzie i wszystkie produkty mięsne, a następnie bezpiecznie dodawać je do swoich dań. Wiele z pakowanych produktów mięsnych może być zanieczyszczonych glutenem, dlatego zachowaj szczególną ostrożność przy ich zakupie. W poszukiwaniu innych produktów bezglutenowych zapraszamy do naszego sklepu z żywnością bezglutenową. Znajdziesz tam przyprawy bezglutenowe, które umożliwią Ci stworzenie bezpiecznej marynaty do mięs.

Skomentuj artykuł

Zamknij
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.