Dolega Ci pszeniczny brzuch? Jakie zmiany w diecie wprowadzić?

Pszenne pieczywo i produkty bogate w gluten to wciąż podstawowy element diety większości Polaków. W jaki sposób pszenne produkty wpływają na nasz organizm i czy są szkodliwe dla osób, u których nie wykryto celiakii? Zapraszamy do zapoznania się z dzisiejszym artykułem!

Dolega Ci pszeniczny brzuch? Jakie zmiany w diecie wprowadzić?

Problem nadwagi, uczucia pełności i wzdętego brzucha to dla wielu osób codzienność, która wpływa niekorzystnie na samopoczucie i zdrowie. Przyczyn takiego stanu może być kilka, jednak jeśli borykasz się również z nadmiarem tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicy brzucha, powodem może być pszenica.

Modyfikacje genetyczne pszenicy i innych zbóż

O tym, że takie produkty śniadaniowe jak pieczywo, czy bułki są w naszych domach codziennością, nikomu nie trzeba mówić. Niestety zboża, z których wytwarza się wspomniane produkty mają współcześnie niewiele wspólnego z tymi, które spożywali jeszcze nasi dziadkowie.

Wielkie koncerny, chcą wyprodukować jak najwięcej towarów i to jak najniższym kosztem, prowadziły badania, dzięki którym możliwe było wyeliminowanie z pszenicy wszystkich czynników, które ją osłabiały. Konsekwencją wprowadzenia rzeczonych zmian są twory różniące się całkowicie od pszenicy w swojej naturalnej postaci.

Dietetycy i osoby, które zajmują się badaniem jakości żywności na co dzień, są tego problemu całkowicie świadomi i obwiniają modyfikowaną pszenicę o problemy z otyłością, a także o nietolerancje pokarmowe. Negatywny wpływ pszenicy na nasze ciało nie jest teorią nową, a badania na jej temat stają się coraz liczniejsze. Dzięki nim wiemy m.in. o tym, że to właśnie produkty bogate w pszenicę powodują szybki wzrost apetytu i zwiększenie poziomu cukru we krwi, czego konsekwencją jest bardzo szkodliwe dla naszego organizmu wprowadzanie go w naprzemienne fazy przejedzenia i głodu.

Prostym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po pieczywo bezglutenowe, bułki bez glutenu, a nawet wyroby cukiernicze bezglutenowe. Dzięki takim produktom znacznie ograniczymy lub też całkowicie wyeliminujemy ze swojego jadłospisu pszenicę. Dobrym wyborem będą także pozycje stworzone dla wegan, jednak by mieć pewność, że nie zawierają one pszenicy, warto szukać na nich oznaczeń GF (ang. gluten free).

Brzuch pszeniczny — czym jest i jak powstaje?

Jeśli mimo ciągłej diety i aktywności fizycznej należysz do grona osób, które zmagają się z nadwagą i mimo usilnych starań nie potrafisz zgubić tkanki tłuszczowej, która nadmiernie gromadzi się w okolicy talii, to najprawdopodobniej spożywasz za dużo pszenicy. Przypadek ten stał się w ostatnich latach tak częsty, że doczekał się nawet swojej nazwy — brzuch pszeniczny.

Jeśli zamiast produktów takich jak pieczywo bezglutenowe, bezglutenowe bułki, czy dodatki do pieczenia wybierasz klasyczne, pełne pszenicy odpowiedniki możesz przez większą część dnia zmagać się z uczuciem głodu, które bardzo często prowadzi do przejedzenia. Dzieje się tak, ponieważ pszenica przyczynia się do szybkiego wzrostu, a następnie obniżenia poziomu cukru we krwi. Taki regularny, cukrowy rollercoaster sprawia, że Twój naturalny metabolizm glukozowo-insulinowy jest rozregulowany, a Ty nie możesz pozbyć się zbędnych kilogramów.

Nadwaga to jedna z najliczniejszych chorób cywilizacyjnych XXI wieku, która poza często nieodwracalnymi konsekwencjami zdrowotnymi, prowadzi również do obniżenia naszej pewności siebie i poczucia własnej wartości. Wprowadzenie w codzienne nawyki żywieniowe małych zmian takich jak produkty śniadaniowe, czy wyroby cukiernicze bezglutenowe mogą mieć zbawienny wpływ na nasz organizm. Niemal każdy sklep z żywnością bezglutenową oferuje również pozycje odpowiednie dla wegan, dzięki czemu każdy znajdzie produkt dla siebie.

Dieta bez pszenicy — od czego zacząć i gdzie kupować pewne produkty?

Kuchnia pozbawiona pszenicy nie musi być nudna. Wystarczy sięgnąć po produkty bezglutenowe, które urozmaicą Twój jadłospis jak m.in. jasne i ciemne pieczywo gluten free, babeczki, ciastka, słone przekąski, a nawet półprodukty jak gotowe mieszanki do ciast, czy dodatki do pieczenia. Eksperymentuj i baw się smakami, nic nie stoi na przeszkodzie!

Obawiasz się wprowadzenia do swojej diety gwałtownych zmian? Nie wiesz czy wśród pozycji gluten free znajdziesz produkty odpowiednie dla wegan? Spokojnie, znajdziesz! Możesz również odstawiać produkty bogate w gluten stopniowo. Już po kilku tygodniach zobaczysz ogromną różnicę nie tylko na wadze, ale również w wyglądzie Twojego brzucha. Poprawi się również Twoje samopoczucie i ogólny stan zdrowia.

Jakich pozytywnych zmian możesz się spodziewać po odstawieniu pszenicy?

  • Obniżenia szkodliwego cholesterolu i poprawy badań ogólnych krwi.
  • W przypadku osób zmagających się z cukrzycą szczególnie istotną zmianą będzie uregulowanie poziomu glikemii we krwi.
  • Spadku wagi — zmniejszenia obwodu w okolicy talii.
  • Poprawy stanu cery, ponieważ pszenica może być powodem trądziku, również u osób dorosłych.
  • Poprawy perystaltyki jelit, dzięki której zapomnisz o uciążliwych wzdęciach i biegunkach.
  • Ogólnej poprawy samopoczucia, koncentracji, a także zwiększenia pewności siebie.

Skomentuj artykuł

Zamknij
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.