Bezglutenowe spaghetti na 3 sposoby - bolognese i carbonara w oryginalnej odsłonie

Spaghetti to najpopularniejszy rodzaj makaronu – jego długie i cienkie nitki są podstawą tradycyjnych dań kuchni włoskiej. Porcję świeżo ugotowanego makaronu miesza się z wcześniej przygotowanym sosem i często również z parmezanem. Makaron spaghetti powinien być ugotowany al dente, co w języku włoskim oznacza „na ząb” – lekko twardy, ale nie surowy. Dobry nieprzegotowany makaron to taki, który po przełamaniu wydaje charakterystyczny, delikatny dźwięk, a w środku widoczna jest mała, biała kropeczka.

Spaghetti Bolognese w typie Ragù

Podstawowymi składnikami sosu do spaghetti bolognese są mięso wołowe lub wieprzowe, włoszczyzna (marchewka, seler, pietruszka), czerwone wino wytrawne, pomidory i oliwa. Niektóre włoskie przepisy zalecają dodanie szczypty cynamonu i świeżo zmielone goździki, aby uwydatnić smak. Wbrew obiegowej opinii głównym składnikiem sosu nie są pomidory ale właśnie mięso, do którego jedynie dodaje się niewielką ilość warzyw. Tradycyjnie mięso powinno być drobno posiekane, jednak można użyć także mięsa mielonego. Zazwyczaj do sosu al ragù, który jest odmianą klasycznego bolognese, dodaje się makaron tagliatelle (wstążki), jednak najczęściej wykorzystywany jest makaron spaghetti. Poniższy bezglutenowy przepis przeznaczony jest na osiem porcji makaronu.

Składniki:

Aby wykonać bezglutenowy sos bolognese na spaghetti zaczynamy od drobnego posiekania cebuli i łodyg selera. Ścieramy na tarce marchewkę. Gotowany lub parzony boczek kroimy w drobną kostkę, przekładamy na dużą patelnie i podgrzewamy na małym ogniu, aż mięso wytopi się i zrumieni. Przesuwamy boczek na bok patelni, a na pozostałym tłuszczu szklimy cebulę. Dodajemy seler naciowy i startą marchew. Obsmażamy i całość patelni przekładamy do garnka. Na patelni rozgrzewamy 2 łyżki oliwy obsmażamy mięso wołowo-wieprzowe. Przekładamy je do garnka, wlewamy szklankę czerwonego wina i gotujemy ciągle mieszając, około 5 minut. Dodajemy 4 łyżki koncentratu pomidorowego i 1 szklankę gorącego bulionu, najlepiej wołowego, ale może być także warzywny. Następnie dodajemy puszkę pomidorów, doprawiamy solą i pieprzem, a pomidory rozgniatamy drewnianą łyżką. Całość przykrywamy i gotujemy na małym ogniu minimum 2 godziny, w trakcie mieszamy do czasu do czasu. Po godzinie gotowania dodajemy ½ szklanki mleka. Gotowy sos mieszamy w porcją świeżo ugotowanego, bezglutenowego makaronu spaghetti i posypujemy tartym parmezanem.

Bezglutenowe spaghetti Carbonara

Sos carbonara pochodzi z regionu Rzymu i został opracowany przez alianckich żołnierzy w czasie II wojny światowej. Nie mając zbyt szerokiego wyboru połączyli oni makaron z dostępnymi produktami wchodzącymi w skład racji żywnościowych. Sos do spaghetti carbonara składa się z boczku (najlepiej pancetty), żółtek, parmezanu, sera pecorino, oliwy, soli i świeżo mielonego pieprzu. Należy pamiętać, że – wbrew większości polskich przepisów na carbonarę – do sosu nie dodaje się śmietanki! Z podanego przepisu wyjdą 2 porcje pysznego makaronu.

Składniki:

Bezglutenowy makaron spaghetti gotujemy al dente w osolonej wodzie. 2 żółtka i jedno całe jajko wbijamy do miski i roztrzepujemy widelcem. Do masy jajecznej dodajemy starty na drobnych oczkach ser pecorino. 100 gramów boczku wytapiamy na patelni, do lekkiego zrumienienia. Zmniejszamy ogień pod patelnią do minimum, dodajemy do boczku makaron i kilka łyżek wody z gotowania makaronu. Dodajemy rozkłócone jajka z serem, zdejmujemy z ognia i energicznie mieszamy nie dopuszczając do ścięcia się jajek. Całość doprawiamy świeżo zmielonym pieprzem i solą (ostrożnie, ser i boczek są już słone). Posypujemy garścią startego parmezanu i opcjonalnie świeżo posiekaną natką pietruszki.

Vongole, czyli spaghetti z owocami morza

Ekskluzywny klasyk kuchni włoskiej, czyli spaghetti z małżami. Najbardziej popularna wersja to bianco, w której składnikami są tylko owoce morza. Natomiast na południu Włoch często spotyka się wersję rosso, wzbogaconą o posiekane pomidory. Z podanych składników otrzymamy 4 porcje.

Składniki:

Gotujemy na pół surowo makaron spaghetti (później będzie jeszcze dochodził w sosie). Możemy użyć małży w skorupkach lub samego mięsa. Jeśli decydujemy się na pierwszą opcję należy małże zostawić na 15 minut w lekko osolonej wodzie, a następnie opłukać je pod bieżącą wodą. Na rozgrzaną patelnię wylewamy oliwę, podsmażamy ząbki czosnku, dodajemy małże i łyżkę soku z cytryny. Smażymy całość pod przykryciem około 3 minuty. Jeśli użyliśmy małży w skorupkach powinny się w tym czasie otworzyć – nieotwarte wyjmujemy, ponieważ może to oznaczać, że były nieświeże. Całość zalewamy niepełną szklanką wina i dusimy około 5 minut. Doprawiamy solą, pieprzem i dużą garścią świeżej, posiekanej natki pietruszki. Dodajemy bezglutenowy makaron, mieszamy go dokładnie z sosem i trzymamy całość na wolnym ogniu jeszcze około 3 minut – aż makaron będzie al dente.

Skomentuj artykuł

Zobacz artykuły

Zobacz przepisy

Zamknij
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.