Bezglutenowe superfoods - 6 hitowych składników

Miano superfoods zyskały produkty o dużej zawartości składników odżywczych i silnych działaniach antyoksydacyjnych. Wspomagają one funkcjonowanie organizmu, dostarczają wielu minerałów i witamin, a ponadto odpowiednio dobrane zapewniają zdrowie i dużo energii. Komponując własną listę superfoods, można sięgnąć zarówno po egzotyczne produkty zza oceanu, jaki po te z własnego ogródka. Ich spożycie ma istotne znaczenie, zwłaszcza przy nietolerancjach pokarmowych.

Probiotyczne właściwości kiszonek

Jakiś czas temu kiszonki odeszły w niepamięć na rzecz innych prozdrowotnych produktów pochodzących z importu. Jednak ostatnio wracają do łask i Polacy częściej sięgają po kiszoną kapustę, buraki, czy ogórki. W procesie fermentacji tych warzyw powstaje kwas mlekowy, który jest główną zaletą kiszonek. Ma on właściwości probiotyczne, to oznacza, że zawiera bakterie, które mają korzystne działanie dla flory przewodu pokarmowego. Dzięki temu można wzmocnić odporność organizmu, a przy okazji dostarczyć wielu minerałów jak magnez, wapń, czy potas i witamin C, A, E, K oraz z grupy B. Kiszonki to dobry wybór dla osób chorujących na celiakię i sprawdzą się, jako naturalny bezglutenowy probiotyk, który uzupełni niedobory tych składników.
Warzywa najlepiej ukisić samemu lub wybierać te od sprawdzonych producentów. Wówczas nie występuje ryzyko zanieczyszczenia produktów glutenem lub szkodliwymi substancjami. Należy również zwrócić uwagę na etykiety i sprawdzić, czy produkt był kiszony naturalnie, czy zakwaszany octem. W przypadku tej drugiej metody cały proces przebiega szybciej, a końcowy efekt to tzw. kwaszonki o niższej jakości niż kiszonki.

Czosnek i cebula – naturalne antybiotyki

Już w starożytności doceniano czosnek oraz cebulę zarówno za właściwości prozdrowotne, jak i za walory smakowe. Oba warzywa w kuchni są wykorzystywane raczej jako substancje aromatyzujące, które dodaje się jedynie w śladowych ilościach. Jednak są argumenty za tym, żeby włączyć je do codziennego jadłospisu w większych porcjach. Chociażby ze względu na zawartość allicyny oraz kwercetyny, dzięki którym cebula i czosnek są powszechnie uznawane za naturalny antybiotyk. Oba związki mają właściwości lecznicze. Allicyna ma silne działanie bakteriobójcze, a kwercetyna to silny przeciwutleniacz hamujący powstawanie komórek nowotworowych.

Domowe syropy na bazie czosnku oraz cebuli, często z dodatkiem miodu i cytryny to bardzo popularne rozwiązanie przy wielu dolegliwościach. W ten sposób próbuje się zwalczyć infekcje górnych dróg oddechowych oraz objawy przeziębienia, czy grypy. Ponadto warzywa są również źródłem wielu witamin z grupy B oraz C i składników mineralnych jak: żelazo, wapń, potas, cynk, czy sód.

Nasiona szałwii hiszpańskiej - chia

Szałwia hiszpańska, bo tak brzmi pełna nazwa rośliny, z której pozyskuje się nasiona chia. Ten superfoods jest na rynku dosyć egzotyczny i importowany głównie z Australii, Meksyku oraz Gwatemali. Same nasiona najczęściej przygotowuje się, jako pełnowartościowe śniadanie w połączeniu z mlekiem, jogurtem, czy owocami. Coraz częściej chia dodaje się też do pieczywa. Dzięki temu chleby i bułki zyskują więcej wartości odżywczych. Przy nietolerancji glutenu również można cieszyć się prozdrowotnymi właściwościami nasion w bezglutenowym chlebie wieloziarnistym z chia. Pieczywo to charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika usprawniającego procesy trawienne i jednocześnie jest źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 zapobiegającym stanom zapalnym. Co warte dodania, tłuszcze te wykazują szereg innych korzyści dla organizmu m.in. mają pozytywny wpływ na pamięć oraz wzrok i obniżenie poziomu tzw. złego cholesterolu (LDL), dzięki czemu zmniejsza się ryzyko miażdżycy.

Awokado – król superfoods

Awokado to owoc tzw. wiecznie zielonego drzewa smaczliwki z Ameryki Południowej oraz Północnej. Coraz częściej znajduje swoje miejsce w polskiej kuchni. Świetnie się sprawdza jako pełnowartościowy zamiennik masła na kanapki lub przy twardszej konsystencji, jako dodatek do sałatek. Zmiksowane natomiast z groszkiem lub ziemniakami oraz szpinakiem i odpowiednio doprawione posłuży jako oryginalne i pożywne obiadowe puree. Owoc zyskał miano króla superfoods - nie bez powodu.
Awokado jest znane przede wszystkim z tego, że stanowi bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-9, omega-3 oraz omega-6. Powoduje to, że część składników odżywczych z pożywienia lepiej się wchłania, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Owoc smaczliwki to także źródło witamin A, C oraz E. Ponadto zawiera kwas foliowy, który zapobiega wadom płodu, stąd awokado zaleca się kobietom w ciąży, a także przeciwutleniacze neutralizujące wolne rodniki.

Czarnuszka – superfood na wszystko

Nasiona czarnuszki, które przywędrowały do Europy z Turcji oraz Iraku wciąż są tajemniczym składnikiem. Mało kto wie, do czego stosować czarnuszkę i jakie mogą płynąć z tego korzyści. Ten superfood podobnie jak chia szczyci się wysoką zawartością białka, które jest naturalnym budulcem mięśni. Ponadto zawiera też pokaźną ilość korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych omega-3. Czarnuszka pomaga zwalczać bakterie i stany zapalne. Jest również używana przy problemach z trądzikiem. Ponadto wykazuje działanie moczopędne i rozkurczowe. Sprawdza się także podczas leczenia przeziębienia i grypy.
Nasiona czarnuszki stosowane są podczas wyrobu serów, przetworów mięsnych, czy warzywnych. Ostatnio też za pomocą tego superfood wzbogaca się skład pieczywa. Mając na uwadze czerpanie większych korzyści zdrowotnych ze spożywanego chleba podczas nietolerancji glutenu, warto sięgnąć po bezglutenowy bochenek jasny z czarnuszką. Zawiera on również siemię lniane oraz płatki amarantusa i qunionę, które również określane są jako super żywność. Dzięki temu pieczywo jest skarbnicą wielu wartości odżywczych oraz błonnika.

Pestki dyni

Dynia jest szczególnie popularnym warzywem w okresie jesiennym. Wówczas menu wielu kuchni oraz restauracji jest urozmaicane przez różnego rodzaju dyniowe specjały, a szczególnie krem z dyni. Przyrządzając dyniowe potrawy, warto zwrócić uwagę na zawarte w warzywie pestki. Wydrążając środek, często się je wyrzuca – niesłusznie. Pestki dyni to super żywność. Po ususzeniu świetnie się nadadzą jako dodatek do sałatek, kremów, ciast, a nawet pieczywa.

Pestki dyni szczególnie korzystnie wpływają na układ nerwowy. Dzieje się tak dzięki zawartości witaminy B3, potasu, a przede wszystkim magnezu, którego na 100 g jest w pestkach aż 550 mg. Taka porcja znacznie przekracza dzienne zapotrzebowanie na tek składnik. Spore ilości witaminy E mają natomiast silne działanie przeciwutleniające i chronią komórki przed wolnymi rodnikami. Z kolei zawarta w pestkach dyni witamina A jest znana ze swego korzystnego działania dla wzroku oraz kości.
Dlatego produkty z dodatkiem dyni należą do częstych i zalecanych wyborów zwłaszcza jesienią, gdy odporność organizmu spada. Cierpiąc na celiakię, warto wtedy przygotować kromki z użyciem ciemnego chleba bezglutenowego z dynią i żurawiną. Zapewni to większe odżywienie organizmu, a przy okazji pozwoli cieszyć się oryginalnym smakiem słodko-kwaśnej żurawinowej nuty.

Podsumowanie

Spożywanie produktów wzbogaconych o superfoods to świetna alternatywa dla tradycyjnych wyrobów. Ponadto w ten sposób można skutecznie uzupełnić niedobory witamin i minerałów bez stosowania sztucznych suplementów. Należy przy tym jednak pamiętać, że efekty przychodzą z czasem i ważna jest konsekwencja w ich stosowaniu. Aby odczuć realny wpływ superfoods na własne zdrowie, trzeba przy tym prowadzić zdrowy tryb życia i regularnie wzbogacać jadłospis o super żywność. Jedna kromka chleba z chia, czy awokado nie poprawią stanu zdrowia. Dlatego warto przyjąć długofalową strategię działania i zdecydować się na to, by super produkty zagościły w diecie już na stałe.

Skomentuj artykuł

Zobacz artykuły

Zobacz przepisy

Zamknij
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.