Sorgo, czyli bezglutenowe zboże – rodzaje i właściwości

Amerykański doktor William Davis w głośnej książce Kuchnia bez pszenicy rozwodzi się na temat właściwości, zastosowania oraz genetycznego modyfikowania tego zboża. Ponadto wśród nielicznych zbóż, które jego zdaniem dozwolone są w diecie, pojawia się również sorgo. Jakie są właściwości sorgo i dlaczego zasługuje na wyróżnienie, zwłaszcza w diecie bezglutenowej?

Sorgo – właściwości i charakterystyka

Egzotyczne produkty budzą w Polsce coraz większe zainteresowanie i chętniej są włączane do jadłospisu. Pochodzące z Afryki sorgo wykorzystuje się najczęściej do produkcji mąki, chleba, makaronów, a nawet syropów. Poza odmiennym smakiem ceni się je również za prozdrowotne właściwości. Spożywając potrawy sporządzone z sorgo, dostarcza się sporą porcję wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu oraz błonnika, który usprawnia pracę układu pokarmowego.

Istotna w tym wypadku jest również dość wysoka jak na zboże zawartość białka 11 g na 100 g produktu. Na 20 różnych aminokwasów wyróżnia się 8-10 egzogennych, których organizm nie jest w stanie sam syntezować. Dwa spośród nich zawarte są w proteinach sorgo. Jest to lizyna i tryptofan. Ta pierwsza wykazuje wiele korzyści antynowotworowych. Z tryptofanu zaś powstają melatonina i serotonina, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu w ciągu dnia oraz jakość snu.

Odmiany sorgo – czerwone, brązowe, białe

Odmian sorgo jest wiele. Jednak te najbardziej popularne to białe, brązowe oraz czerwone, warto wyróżnić jeszcze czarne. Z sorga białego najczęściej robi się mąki oraz kasze. Z kolei rodzaje czerwony, brązowy i czarny mają nieco cenniejsze właściwości. Co oczywiście nie oznacza, że białe sorgo jest złe. Przede wszystkim należy wiedzieć, że każdy rodzaj jest bezglutenowy i bezpieczny przy celiakii, czy nietolerancji glutenu. Do jadłospisu mogą go włączyć również diabetycy, gdyż zboże to charakteryzuje się niskim IG.

Sorgo brązowe, czerwone i czarne jest szczególnie cenione za zawartość antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych polifenoli, którym zawdzięczają również swą barwę. To zboże 2-4 razy skuteczniej niweluje rozwój wolnych rodników niż ma to miejsce w przypadku innych nasion. Ponadto czerwone i brązowe sorgo służą do wyrobu produktów alkoholowych. W Afryce i na Dalekim Wschodzie często używane do produkcji piwa oraz chińskiej wódki baijiu. Na zachodzie z kolei zboże wykorzystywane do wyrobu rumu oraz whisky.

Sorgo – jak gotować?

Sorgo w postaci kaszy potrzebuje nieco więcej czasu na gotowanie niż jego inne odpowiedniki. Jednak ze względu na jego właściwości, warto poświęcić te dodatkowe 10 minut i cieszyć się zdrowym posiłkiem. Nim przejdzie się do gotowania, ziarenka należy wcześniej zamoczyć na 8-10 godzin. Najwięcej wartości odżywczych zachowa się, gotując kaszę sorgo w zupie, gdyż te pozostaną w wywarze, który i tak spożyjemy.

Sorgo zda się również, jako porcja węglowodanów do sałatek, czy mięsnych bądź rybnych dań głównych. Ponadto jego delikatny smak z orzechową nutą sprawdzi się również do słodkich specjałów. Mogą to być na przykład owocowe śniadania, czy desery. Z kolei mąkę sorgo można wykorzystywać do różnego rodzaju wypieków: naleśników, chleba, pierogów, ale również ciast. Ciekawym sposobem jest także wykorzystanie sorgo zamiast kukurydzy do przygotowania popcornu na patelni.

Podsumowanie

Warto eksperymentować w kuchni, zwłaszcza gdy cierpi się na nietolerancję glutenu bądź celiakię. Wybierając egzotyczne produkty spoza kontynentu, łatwo można odbiec od monotonnej diety i uczynić z jadłospisu urodzajne menu. Rynek spożywczy jest naprawdę bogaty w produkty naturalnie bezglutenowe – trzeba tylko zasięgnąć trochę języka. Ponadto mogą one mieć nieocenione właściwości prozdrowotne tak, jak w przypadku sorgo. Co więcej, można zyskać kolejny zastępczy wyrób dla pszennej mąki, makaronów, czy glutenowych płatków.

Skomentuj artykuł

Zobacz artykuły

Polecamy przepisy

Zamknij
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.